כל מה שצריך לדעת על SEO וקידום בגוגל

לאחרונה שאלתי מספר עסקים למה הם נמנעים מלחשוב על SEO (קידום במנועי חיפוש). התשובה שחזרה על עצמה הכי הרבה בסגנונות שונים היא ש"SEO פשוט נראה לנו המון עבודה מורכבת שדורשת הרבה ידע".

יש תפיסה רחבה בחוץ שSEO זה עניין מורכב, ולכן חברות רבות בוחרות להדחיק את הצד הזה; אבל אם באיזשהו התפיסה הזו מובנת, אבני היסוד עליהם מושתתת האופטימיזציה למנועי חיפוש הם די ברורים ופשוטים – כן כן, פשוטים. תחשבו על זה מהזווית של גוגל ודומותיה, הם רוצים שכולם יעבדו איתם – אין להם אינטרס שהעבודה איתם תהיה מסובכת. אני לא אומר שאיש הSEO שלכם משקר כשהוא אומר לכם כי מדובר בעבודה מורכבת. זה נכון. מדובר בעבודה פשוטה, אבל לא בהכרח קלה. ככל שהאתר שלכם מורכב יותר, כך גם הSEO שלכם ידרוש יותר השקעה שבעיקר באה לידי ביטוי בעבודה סיזיפית שלא כולם נהנים ממנה. אבל להגיד שמדובר במשהו מורכב שבהכרח דורש מומחה, זה לא נכון.

בנוסף, אם אתם מתעלמים מ SEO, אתם בעצם מפנים את הגב שלכם למקורות אשר יכולים להביא לכם את כמות הלקוחות הגדולה ביותר, ובראשם גוגל.

מבחן זריז: האם ה SEO שלכם דורש שיפור?

הרבה אתרים לא מודעים בכלל לעובדה שהם מתעלמים מ SEO או באופן אקטיבי הופכים את חייו של גוגל לקשים יותר במציאת תוכן רלוונטי שנמצא אצלם. הנה שלושה דרכים מהירות בכדי לדעת אם האתר שלכם דורש שיפור בנושא SEO:

  • חיפוש האתר שלכם מחזיר פחות תוצאות מאשר מספר העמודים שמפורסמים בו בפועל.
  • הכתובות באתר שלכם מורכבות מכל מיני תווים ומילים לא ברורות שלא עושות שום היגיון למבקרים שלכם (“yoursite.co.il/ gallery/id–b20122/costume-fashion-posters.htm?ui=C00E35085A574472B0B64F1F0229765C")
  • הכותרות באתר שלכם לא מתארות בצורה ברורה את התכנים שאתם מציגים.

 

אם חלק מהמקרים הנ"ל הם המצב, זה הזמן להשקיע לפחות כמה שעות בודדות במחשבה על SEO. לא, אתם לא עומדים להפוך לאחד מהאתרים המובילים ברשת בִּין לילה, אבל אתם יכולים למצב את עצמכם כך שתקבלו יותר תנועה מגוגל. הנה 5 צעדים בסיסיים כדי שתוכלו להתחיל להתקדם קדימה:

1. תחליטו אם האתר שלכם מכוון למונחים תדירים או ייחודיים

חשוב כבר בתחילת הדרך להחליט אם הפוקוס שלכם בעניין האתר מבחינת SEO צריך להיות סביב חיפושים תדיריים או ייחודיים. סביר להניח שלא "תנצחו" על שניהם.

הגישה ה"תדירה" אומרת שאתם מתחרים על מונחים שמחפשים אותם אלפי פעמים ביום, לדוגמא "איך למצוא עבודה". מצד שני, אתרים שמנסים לדרג עצמם עבור מונחים ייחודיים, מנסים למצוא את המונחים היותר הייחודיים שאם מצליחים לצבור הרבה מהם, זה בסוף מצטבר לתנועה גדולה.

אם אתם רופא שיניים לדוגמא, אתם כנראה יכולים להתפקס על אחד או שתי מילות מפתח ("רופא שיניים בקריות", לדוגמא). לעומת זאת, אם אתם אינדקס לרופאים, ישנם אלפי מילות מפתח רלוונטיים שתוכלו לכוון אליהם ("רפואת שיניים באזור הקריות והסביבה", לדוגמא).

2. ארגנו את התכנים שלכם בעזרת ניווט פירורי לחם (Breadcrumbs)

המטרה שלכם היא לאפשר לגוגל למצוא ולהבין בקלות את כל העמודים באתר שלכם. גוגל סורקת את כל העמודים שלכם, וכאשר היא מגיעה לעמוד רנדומלי, היא מנסה לעקוב אחרי הקישורים הקיימים שם כדי להגיע לעמודים אחרים. אם היא (גוגל) מצליחה לעשות זאת בקלות, היא תאנדקס מהר יותר את כל האתר שלכם ותמשוך את כל העמודים אל תוך מנוע החיפוש.

הדרך הכי טובה להשיג את זה היא בעזרת ניווט "פירורי לחם"- או "שובל תכנים" אם תרצו, ניווט המאפשר לגולשים בקלות ומהירות להבין איפה כל עמוד נמצא ביחס ליתר העמודים. לדוגמא, אם נמשיך עם דוגמת הרופא שיניים, פירורי לחם עבור כתבה עם הכותרת "היגיינת פה שוטפת" יכול להראות משהו כזה: כתבות(קטגוריה) > מדריכים(תת-קטגוריה) > מניעה(תת-תת-קטגוריה) > הגיינת פה שוטפת (הכתבה עצמה).

* תסלחו לי אם הדוגמא לא טובה, אבל אני בטוח שהבנתם את העיקרון 😉

אחרי שסידרתם את הניווט ברמת פירורי הלחם, השתדלו שגם הנתיב עצמו באתר יהיה בהתאם. לדוגמא (באנגלית): http://worldwideDentist.com/Articles/guides/prevention/daily-mouth-hygiene /

3. תייעלו (Optimize) את כותרות האתר שלכם

כשאתם מבצעים חיפוש בגוגל, הקישורים הכחולים שמוצגים הם בדרך כלל הכותרות של העמוד. לכן, אם הכותרות של מתארות באופן מדויק את תוכן העמוד, גוגל תדע טוב יותר אם להציג את התוכן שלכם לגולשים שלה. הרבה פעמים תיתקלו באתרים שהכותרות באתר שלהם זהות, מצב שמקשה ולעתים אף מונע מגוגל להבין את התוכן הקיים בכל עמוד.

גוגל סורקת גם את יתר הטקסטים באתר, כולל תתי-כותרות וקישורים פנימיים; אז תוודאו שגם אלו משקפים את תוכן העמוד. השאיפה היא לפזר לאורך כל התוכן את מילות המפתח אליהם אתם מכוונים- שימו לב שחייב להיות שם היגיון ושאתם לא סתם זורקים מילים; שלא יצא מצב שפשוט ישנה רשימה לא ברורה של מילים, דבר שיפגע בחוויית המשתמשים שלכם, וכתוצאה ישירה, בדירוג שלכם בגוגל.

4. כתבו תוכן ייחודי ואיכותי

גוגל רוצה להפנות את הגולשים שלה לתכנים ייחודיים עם ערך מוסף – לא תוכן שהועתק ממקור אחר (מצב כזה עלול לגרור סנקציות חמורות מצד גוגל). לכן, גם אם מדובר באתר צעיר, הכי טוב שתצרו את התכנים של עצמכם במקום להעתיק ממקורות אחרים. במידה והחלטתם לכתוב תוכן של יוצר אחר (בהסכמתם כמובן), תהיו בררנים לגבי מי אתם מפרסמים. אם גוגל תחשוב שמקור אחר עם אותו התוכן הוא ה"מקור הראשי" ושאתם מקור "משני" היא תקנוס אתכם בכך שתפגע בדירוגכם ואף עלולה להסיר אתכם לחלוטין. מצד שני, אם גוגל תראה בכם כמי שמספק את התוכן האיכותי עם ערך מוסף אשר עונה על שאלה מאוד ספציפית, ישנה אפשרות ריאלית מאוד שהיא תתגמל אתכם על כך.

5. תשיגו קישורים נכנסים

גוגל רוצה לשלוח את הגולשים שלה לאתרים עם "סמכות" בנושא מסויים (Authority Website). איך גוגל מחליטה אם אתם סמכות בנושא מסויים אתם שואלים את עצמכם? היא כמה אתרים חיצוניים מצביעים על האתר שלכם ואיזה סוג אתרים מצביעים עליכם. היא בודקת אילו מילים כתובות בכל לינק שמצביע עליכם, אם המילים שכתובים הם אותם מילות מפתח שאתם מקדמים – זה יעזור לכם להעיף את האתר כלפי מעלה. אם נחזור לדוגמת רופא השיניים ממקודם, אם אתרים בעלי סמכות בעולם הרפואה ישאירו לינקים עם הטקסט "רופא שיניים בקריות" אל תוך האתר שלכם, גוגל תבין שאתם בסבירות גבוהה רופאי שיניים באזור הקריות, ואפילו יכולה להסיק שאתם טובים במה שאתם עושים כי הרבה אתרים שהיא תופסת כסמכותיים ממליצים עליכם.

אז איך משיגים קישורים נכנסים איכותיים? ובכן, זה אחד מהחלקים הכי מרכזיים ביצירת SEO טוב. אתם צריכים להשיג תכנים איכותיים שאתרים אחרים צריכים עבור הגולשים שלהם עצמם, ובכך ישאירו קישורים אשר יצביעו אליכם. הרבה פעמים אפשר לשלוח מייל לבעלי אותם אתרים ופשוט להפנות אותם לתכנים ולעתים לעשות שת"פים שיכולים להועיל לשני הצדדים.

לסיכום, אמרו את זה הרבה לפניי "תוכן הוא המלך". עליכם לזכור שתוכן מורכב מכמה חלקים, המרכזי שבהם הוא איכות וייחודיות התוכן – הוא חייב לתת ערך מוסף לגולשים שמחפשים תשובה או פיתרון מסוים. שימו את רוב יהבכם שם. אבל אל תשכחו, גם הדרך למציאת התוכן חיוני וחשוב, תבנו את הנתיבים בתוך האתר בצורה ברורה ככל שאפשר (קטגוריות ותתי-קטגוריות), והתכנים עצמם תבנו כמה שיותר ברור (כותרת ראשית ותחתיה כותרות משניות וכו').

אם תצטרכו עזרה או תרצו להתייעץ, אתם תמיד מוזמנים לפנות אלינו ונשמח להבין יחד איתכם את הצרכים ולבנות אסטרטגייה שתתאם את השוק בו אתם נמצאים ומנסים להתקדם בתוכו.